23 juli 2021
Die prijs kan ik niet vragen…dat gaan mijn klanten niet betalen!
Die prijs kan ik niet vragen…dat gaan mijn klanten niet betalen!
“Veel ondernemers die ik spreek ervaren uitdagingen om een goede prijs te vragen voor de waarde die ze leveren voor hun diensten. De prijs hangt ook vaak samen met eigenwaarde en welk type klant je graag aan wilt trekken. En uiteraard welk resultaat lever je, waar de klant voor wil betalen. Ik wil je meenemen met een inzicht wat ik ervaarde op onze reis in Mallorca, waardoor je een ander idee krijgt bij prijs .”
Na even scrollen…
Ik was aan het scrollen op mijn telefoon op “Tripadvisor” en zag een Michelin sterrestaurant. Ik zei tegen mijn man: “zullen we dat gaan doen? Ons in de watten laten leggen en genieten… Heerlijk in het zonnetje op het terras….” “Ja boek maar”…en zo geschiedde.
We kwamen aan bij het restaurant met onze huurauto. Wat ons meteen opviel was de parkeerplaats met schitterende luxe auto’s. Auto’s waar je ook een mooi appartement voor kunt kopen. Onze huurauto stond in ieder geval in schril contrast met deze reeks.
We schoven aan tafel aan en besloten voor het pallet 21 gangen te gaan. Bij elk gerecht kwamen er 2 obers die synchroon de gerechten voor ons serveerden. Complete kunstwerken. De sommelier voorzag ons van mooie verhalen over de wijn. Hoe past die bij het gerecht? Wat proef je? Wat ervaar je? Kortom een avond van beleven en genieten…
En ja voor die beleving waren we bereid meer te betalen dan de standaard friet met schnitzel Niet iets voor elke week, maar wel leuk om dit mee te maken.
Maar nu komt het…
Ik sprak bij de receptie een jongeman en we hadden een leuk gesprek over prijs en waarde. Hij had voor diverse luxe hotels gewerkt, waar je EUR 1500,- per nacht betaald voor een kamer. “Ja” zei hij “we hadden een klant die wilde vaak 2 kamers. 1 voor de bagage opslag en 1 om in te slapen. Dus hop EUR 3000,- voor 1 nacht. Belde hij voor een fles water, kwamen we dat meteen brengen en hop de ober kreeg EUR 100,- extra in zijn handen…Oh het ijs vergeten. De ober snelde terug naar de keuken en hop bij het bezorgen gaf de klant weer EUR 100,-” “Je kunt wel raden dat iedere ober in de startblokken stond wie deze klant mocht bedienen” haha.
Welk punt wil ik maken in het kader van ondernemerschap?
Dat wat de één goedkoop vindt en wat de ander duur vindt een kwestie is van perceptie. Voor de één is EUR 10,- fooi een groot bedrag en deze man strooit met EUR 100,- biljetten.
Hoe kijk jij naar waarde en prijs als ondernemer? Welk typen klanten wil je aantrekken? Ben je te “goedkoop”? Waardoor je bepaalde types aantrekt waar je niet blij van wordt. Of krijg je vaak klanten die je te duur vinden? Dan is de vraag hoe kijk je zelf aan tegen een investering? En doe je jouw aanbod wel bij de “juiste” klanten?
geschreven door: Laury Traksel-Janssen

Snel naar..
© Grow4Flow | Alle rechten voorbehouden