10 juni 2022
Een trigger in mijn schoolagenda gaf me inspiratie op ondernemen
Weet jij het nog waar jij in 1997 op stap ging? Een aantal van mijn vrienden op “Facebook” herkennen denk ik mijn onderstaand verhaal….
Voor mij was dat in ieder geval de plaatselijke disco “de Steeg” in Leunen. Elke week verheugde ik me erop! We gingen met de discobus, die alle dorpen af reed met als eindbestemming Leunen.
In de cocktailbar dansten we met een aantal meiden de “macarena”. (van Los del Rio) En als de disco wat voller begon te lopen vertrokken we naar de “pullenbar”. Hier organiseerde de diskjockey wedstrijden: wie het snelst een “pull” bier kon leegdrinken!
Dat waren nog eens tijden….
In de “Dancing” stond de wat oudere jeugd…Tenminste dat vond ik toen . De mannen stonden elke week met hun vrienden aan de bar op hun vaste “stamplek”. Op één of andere manier had elk dorp zijn eigen plek in de zaal gevonden. Tienray stond bij het podium in de hoek nabij de wc’s. Broekhuizen stond bij de bar met zicht op de dansvloer. En Wellerlooi (waar ik zelf vandaan kom) had een bescheiden plek achter in de zaal op een verhoogd podium met goed uitzicht. Hadden de mannen voldoende moed ingedronken…durfden ze eindelijk dat leuke meisje aan te spreken die ineens voorbij kwam lopen
Op zondag kwamen de bekende artiesten. Ik was helemaal weg van de “Venga Boys” (Boom, Boom, boom boom….We’re going to Ibiza, We like to party etc).
Ja als ik die tijd nog een over kon doen….
Nu zul je misschien denken waar gaat dit stuk naar toe….maar er triggerde iets in mijn oude school agenda van 1997, wat me doet denken aan ondernemen…lees verder op…
Bij het bladeren in mijn agenda werd ik herinnerd hoe de “Steeg” reclame maakte. (zie foto). Elke week kon je zo’n “mooi” wit kaartje meenemen met de blauwdruk van het programma. Boeien hoe het eruit zag… Waar het ons om draaide dat we elke week gezellig op stap konden gaan!
De “Steeg” werd steeds bekender en er kwamen “gelikte” kaartjes in full colour druk. De “Steeg” werd verbouwd om nog een groter publiek aan te spreken. Er kwam een House / Trance zaal. Een muur waar je frikandellen en bami-schijven aan het eind van de avond uit de muur kon trekken. (in plaats van lang in de rij wachten bij de snackbar) De prijzen werden duurder….Waar je voorheen 1 gulden 75 betaalde voor een pilsje werd dit later 2 gulden 50.
Het waren gouden tijden voor die discotheek midden in een woonwijk…..De buurtbewoners waren er denk ik niet altijd even blij mee als er weer een boer op hun oprit had zitten te pissen of andere uitwerpselen had achtergelaten… Maar goed daar bleef het wel zo’n beetje bij.
“De Steeg” groeide uit zijn voegen. De plaatselijke disco werd gesloten. Er werd een grotere discotheek voor in de plaats gebouwd. De “Zenith” in Oostrum. Ik ben er een paar keer geweest. Giga groot. Van de gezellige, gemoedelijke lokale discotheek was niks meer over. Het begon ander publiek aan te trekken. Ik voelde me er niet meer thuis en zocht naar andere alternatieven. Ik dacht er blijkbaar niet alleen zo over….Ruim een jaar na de opening ging de discotheek failliet. Reden hiervoor tegenvallende bezoekersaantallen en hoge aanloopkosten.
Op het gebied van business zie ik een paar interessante leerpunten:
Ondernemers die ik vaker spreek, denken dat ze “gelikte marketing” nodig hebben of een compleet concept voordat ze kunnen verkopen. Ik hoor vaker: “Ik heb een marketingconcept nodig en dan pas kan ik klanten aantrekken”. Nu is een mooi buitenplaatje meegenomen. Maar als je geen breed budget hebt is het niet nodig. Leren verkopen en een goed product hebben met de gewenste behoefte van de klant is belangrijker dan alleen een mooi buitenplaatje. De “Steeg” had eerst ook gewone simpele kaartjes. Geen “haan” die er naar kraaide..
.
Ben je meer bekend en is de doelgroep blij met de service of het resultaat? Dan kun je hogere prijzen vragen. Veel ondernemers durven geen betere prijzen te vragen, terwijl de toegevoegde waarde voor de klant is toegenomen. Zo ook bij de “Steeg”. Mensen wilden hier graag op stap en waren bereid wat meer te betalen voor een consumptie.
Blijf naar de behoefte van je doelgroep luisteren. Ook als je al jaren ondernemer bent. Je kunt een waanzinnig nieuw idee hebben net als de “Zenith” . Geweldig groots met veel mogelijkheden. Echter het publiek in de regio zat er niet op te wachten…
Heb een plan en een duidelijk doel. Hoe lang heb je voldoende financiële middelen ter beschikking. Wanneer wil of “moet” je jouw doel behalen en is dit plan realistisch? Zo ook voor de “Zentih” of misschien was het een inschattingsfout en was het onderbouwd met data, maar viel de praktijk tegen….
Ik geloof in deze volgorde: Waar word jij als ondernemer blij van? Welke klant wil je helpen en kan jouw waarde het beste verzilveren? Wat is de behoefte van je klant? Maak hiervoor een gepast aanbod en verkoop dit. Zorg vervolgens voor een “proof of concept”. En besteed dan geld aan “gelikte” marketing om het verder op te schalen. Uiteraard dit alles gepaard met een goede onderbouwing en duidelijke doelen
Eens of heb je andere ervaringen?
geschreven door: Laury Traksel-Janssen

Snel naar..
© Grow4Flow | Alle rechten voorbehouden